Apa yang harus saya lakukan setelah saya diberi vaksin sepenuhnya terhadap COVID-19?

Walaupun ramai di antara kita dengan sabar menunggu hari ketika kita boleh membuat janji temu untuk vaksin COVID-19, hari ini mungkin lebih awal daripada yang anda fikirkan. Gabenor Gavin Newsom (Gavin Newsom) mengatakan bahawa mulai 15 April, semua warga California berusia 16 tahun ke atas dapat membuat janji temu untuk vaksin COVID-19-mulai 1 April, 50 dan 50 tahun. Orang yang berumur lebih tua akan dapat membuat temu janji dengan lebih cepat.

covid-19 vaccine
Di seluruh negara, Presiden Biden mengumumkan bahawa setiap orang dewasa di Amerika Syarikat akan layak mendapat vaksin sebelum 1 Mei, "Tujuannya adalah untuk mendekatkan Amerika Syarikat ke tahap normal pada 4 Julai."
Dengan semua ini, anda mungkin tertanya-tanya: apa yang boleh anda lakukan setelah anda diberi vaksin sepenuhnya? Dan, mungkin yang lebih penting, apa yang tidak seharusnya anda lakukan?
Penting untuk diketahui bahawa anda tidak akan dilindungi dari coronavirus sejurus selepas vaksinasi pertama. Ini kerana memerlukan masa tubuh anda untuk membina antibodi yang diperlukan, yang dapat melindungi anda dari COVID-19.
Menurut Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit, anda dianggap "dilindungi sepenuhnya" dan "diberi vaksin sepenuhnya" dua minggu selepas mengambil vaksin Pfizer BioNTech atau Moderna COVID-19 untuk kali kedua, atau dua minggu setelah satu dos Vaksin "Johnson Vaksin & Johnson (Johnson & Johnson / Janssen) COVID-19.
Jadi bagaimana kekebalan anda sebelum itu? Untuk vaksin Moderna dan Pfizer-BioNTech, dos pertama akan memberi anda sebahagian besar perlindungan terhadap penyakit serius, dan dos kedua akan membawa anda ke sana. Di samping itu, para pakar percaya bahawa dos kedua dapat memanjangkan jangka masa vaksin.
Wachter mengatakan bahawa 14 hari selepas vaksinasi pertama Moderna atau Pfizer-BioNTech, anda dilindungi oleh rata-rata 80%. (Sekiranya anda ingin mempertimbangkan untuk melewatkan dos kedua, ingatlah bahawa percubaan vaksin adalah dua dos, jadi pemahaman kami mengenai kesan vaksin bergantung pada dua dos.)
Dos tunggal Johnson / Johnson memberikan perlindungan keseluruhan 66% selepas dua minggu. Selepas 28 hari, ia dapat mencegah penyakit yang teruk atau teruk dengan kesan 85%. Baca lebih lanjut mengenai bagaimana imuniti berkembang selepas vaksinasi.
Dr. Peter berkata: "Sangat penting untuk menunggu dua minggu setelah suntikan terakhir, kerana tidak semua orang sama, dan walaupun beberapa orang mendapat beberapa manfaat awal melalui pembentukan antibodi terhadap protein lonjakan, tidak. Ini tidak benar bagi kebanyakan orang. " Chin-Hong, seorang profesor perubatan dan pakar penyakit berjangkit di UCSF.
"Kami tidak tahu siapa yang akan mendapat tindak balas antibodi lebih awal. Oleh itu, jangka masa dua minggu diberikan kepada semua orang setelah suntikan terakhir, yang memberi kita keyakinan untuk berkelakuan seperti orang dalam ujian klinikal, ”katanya.
Versi ringkas: Beri vaksin masa yang diperlukan untuk melindungi tubuh anda dari COVID-19. Anda perlu minum ubat selama dua minggu untuk mendapatkan vaksin sepenuhnya.
Menurut CDC, walaupun kajian awal menunjukkan bahawa orang yang divaksinasi sepenuhnya cenderung menyebarkan virus secara asimtomatik, ia masih berterusan. Inilah sebabnya mengapa kita bercakap mengenai orang yang diberi vaksin yang kadang-kadang masih perlu mengambil langkah pencegahan.
Dr. Chin-Hong mengatakan: "Sekarang ada banyak bukti bahawa tidak mungkin orang yang diberi vaksin yang telah divaksinasi sepenuhnya menyebar ke orang yang belum divaksin. Namun, peluang keseluruhan sangat kecil, ”kata Dr. Chin-Hong. .
Oleh itu, seperti halnya semua kejadian pandemi, sebaiknya terus berhati-hati untuk melindungi rakan, keluarga, dan masyarakat yang lebih besar, dan ikuti panduan di bawah.
Versi ringkas: Kami masih tidak pasti jika vaksin sepenuhnya dari COVID-19 akan mencegah anda menyebarkan virus. Oleh itu, dalam beberapa kes, anda masih perlu mengambil langkah berjaga-jaga.
CDC menyatakan bahawa risiko seseorang yang diberi vaksin sepenuhnya dengan COVID-19 adalah "rendah" - tetapi apa yang sebenarnya anda harus perhatikan adalah sebarang gejala COVID-19.
Sekiranya anda terdedah kepada seseorang yang disyaki atau didiagnosis dengan COVID-19, tetapi anda telah diberi vaksin dan tidak mempunyai gejala seperti COVID, anda tidak perlu dikuarantin dan tidak perlu diuji untuk coronavirus. CDC mengatakan bahawa ini kerana risiko jangkitan anda sangat rendah.
Namun, jika anda terdedah dan mengalami gejala, CDC mengatakan bahawa anda harus mengasingkan diri dari orang lain dan melakukan pemeriksaan. Apabila ini berlaku, penting untuk memberitahu penyedia perkhidmatan kesihatan anda bahawa anda telah diberi vaksin sepenuhnya.
CDC juga memberikan panduan yang lebih terperinci untuk orang yang diberi vaksin sepenuhnya yang tinggal atau bekerja di tempat berkumpul atau tempat kerja berkepadatan tinggi.
Ringkasnya: risiko mendapat COVID-19 setelah divaksinasi sepenuhnya adalah rendah, tetapi perhatikan gejala.
Ya awak boleh! Garis panduan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS mengatakan bahawa orang yang diberi vaksin boleh bergaul di dalam rumah dengan orang yang diberi vaksin lain tanpa topeng dan jarak sosial.
Sebagai contoh, Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit (CDC) menyatakan bahawa jika anda diberi vaksin sepenuhnya, "sangat tidak mungkin anda akan mengundang rakan-rakan lain yang diberi vaksin sepenuhnya untuk makan malam di rumah persendirian anda."
Walau bagaimanapun, CDC masih mendorong orang yang diberi vaksin sepenuhnya untuk mengumpulkan perhimpunan ini di hujung yang lain. Ia mengatakan ini kerana "perhimpunan sederhana atau besar, dan perjumpaan yang merangkumi orang yang tidak divaksinasi dari pelbagai keluarga" akan meningkatkan risiko menyebarkan COVID-19.
Dr. Chin-Hong berkata: "Angka itu penting kerana hanya jumlah hidung dan mulut orang dari kumpulan risiko yang berbeza." "Semakin banyak orang yang anda (vaksin atau tidak divaksinasi), semakin banyak orang yang tidak bertindak balas terhadap vaksin dan kemungkinannya Semakin besar kemungkinan orang dijangkiti COVID. Oleh itu, ini sebenarnya permainan statistik. "
Sekiranya anda telah divaksinasi dan mendapati diri anda mengadakan banyak perjumpaan, CDC mengesyorkan agar anda terus mengamalkan kaedah pencegahan COVID-19, termasuk berlindung dan menjauhkan diri dari masyarakat.
Ringkasnya: berisiko rendah bagi orang yang diberi vaksin untuk bergaul dengan orang yang diberi vaksin, tetapi pesta ini tetap akan membuat pesta anda tetap kecil.
Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), jika anda (orang yang diberi vaksin sepenuhnya) mengunjungi rumah orang yang tidak divaksinasi, anda seharusnya dapat mengunjunginya di dalam rumah dan tanpa topeng. Dengan kata lain, selagi orang yang belum diberi vaksin tidak berisiko tinggi dijangkiti COVID-19.
Walaupun salah satu daripada orang yang tidak divaksinasi adalah kumpulan berisiko tinggi, anda (orang yang diberi vaksin) masih boleh mengunjunginya di dalam rumah, selagi anda mengamalkan langkah pencegahan COVID-19, seperti memakai topeng ketat dan menjauhkan jarak sekurang-kurangnya 6 kaki , pilih tempat yang berventilasi baik dan basuh tangan anda. Sekiranya anda juga mengunjungi orang yang tidak divaksinasi dari pelbagai keluarga, nasihat ini juga berlaku.
Dan, seperti yang disebutkan sebelumnya, jika anda mengadakan pertemuan besar atau sederhana dengan banyak orang (tidak kira mereka telah divaksin atau tidak), anda harus terus mengambil langkah berjaga-jaga untuk COVID-19, seperti pemindahan sosial dan topeng.
Terdapat infografik berguna di bahagian atas CDC yang menyenaraikan situasi ini. Mengapa tidak menyimpannya ke telefon?
Pernyataan ringkas: Sekiranya tidak ada yang berisiko tinggi, anda boleh bergaul dengan keluarga yang tidak diberi vaksin, jangan memakai topeng atau menjaga jarak. Ada perkara lain yang perlu diberi perhatian.
Baru-baru ini, beberapa daerah Bay Area telah memasuki peringkat oren, menunjukkan bahawa risiko penularan coronavirus adalah "sederhana." Ini bermaksud bahawa orang boleh kembali ke pawagam, restoran, dan pusat kecergasan, sama ada mereka telah menerima vaksinasi atau tidak, walaupun jumlah tempat ini terbatas.

vaccine
Dengan kata lain, walaupun anda diberi vaksin sepenuhnya, anda harus terus mengamalkan tabiat kesihatan awam, "termasuk memakai topeng, menjaga jarak tubuh anda (sekurang-kurangnya 6 kaki), menghindari orang ramai, mengelakkan tempat yang tidak berventilasi, batuk dan bersin", dan basuh tangan anda dengan kerap. "Menurut panduan CDC.
Versi pendek: jika dibuka, anda boleh pergi! Namun, kerana kita masih tidak yakin bahawa orang yang divaksin tidak akan menyebarkan COVID-19, kita masih harus mengambil langkah-langkah anti-virus, seperti memakai topeng dan menjauhkan diri.
Setakat ini, CDC belum mengemas kini panduan perjalanannya. Jabatan Kesihatan Awam California masih menasihati penduduk agar tidak menempuh perjalanan lebih dari 120 batu dari rumah melainkan untuk tujuan asas.
CDPH juga secara khusus melarang pelancong untuk melakukan perjalanan atau perjalanan santai, jadi anda mungkin harus menunggu untuk memesan percutian sehingga panduan rasmi berubah.
Dr. Chin-Hong dari University of California, San Francisco mengatakan bahawa sebab mengapa CDC tidak mengeluarkan panduan perjalanan baru mungkin dapat dilaksanakan-kerana anda mungkin menemui sebilangan besar orang yang divaksinasi dan tidak divaksinasi ketika dalam perjalanan-dan mempunyai kepentingan simbol.
Dia mengatakan: "Selama periode berbagai wabah di Amerika Serikat, mereka tidak ingin mendorong mobilitas." "Kerana perjalanan dan perjalanan selalu terkait dengan lonjakan sebelumnya di Amerika Serikat, mereka berharap ... tidak mendorong hal ini dalam masa rapuh ini. Jenis aktiviti. "


Masa pengeposan: 29 Mac-2021